Наукові статті
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Наукові статті за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 128
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументCУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ(2023) Кузнєцова Н. В.Парадигмальні зміни у вищій освіті висувають нові вимоги до компетентності науково-педагогічних та педагогічних працівників. Компетентнісний, студентоцентрований підходи в умовах цифровізації освіти передбачають сучасного викладача, здатного до конструювання та здійснення освітнього процесу не тільки в заданих умовах, але і в умовах невизначеності. Нові освітні технології та засоби навчання, моделі змішаного навчання вимагають високого рівня методичної компетентності, яка в умовах інформаційного суспільства не може бути сформована тільки у період вузівської підготовки. Тому важливо побудувати траєкторію методичного зростання майбутніх педагогів з урахуванням тенденцій неперервної педагогічної освіти. У дослідженні використані методи теоретичного аналізу, експертної оцінки та аналізу досвіду впровадження педагогічних освітніх програм.
- ДокументINNOVATIVE METHODS OF UPBRINGING PROCESS MANAGEMENT IN SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS (IN UKRAINIAN CONTEXT)(2023) ZADOROZHNA L.Авторами обґрунтовано необхідність розробки та застосування сучасні науково-теоретичні підходи в управлінні освітою, актуалізація принципи, форми і методи управлінської діяльності, що співвідносяться з вимоги Нової української школи. Наукові підходи (гуманістичні, компетентнісний, системний, аксіологічний, акмеологічний, середовищний), які визначити набір принципів і методів дослідження, а також розробити умови для впровадження інноваційних методів управління навчальним процесом, є визначено провідними в рамках дослідження. Моделювання інноваційного методика управління навчально-виховним процесом загальноосвітнього навчального закладу на основі функціонального підходу було здійснено. Комплекс інноваційного менеджменту методи, що забезпечують реалізацію функцій - діагностичних, прогностичних, планування, організаційний, контроль, педагогічний аналіз, координація та регулювання - виділено. Доведено, що управління навчальним процесом буде ефективним, якщо використання інноваційних методів розглядати як підсистему, тобто узгоджується з визначеною освітньою проблемою школи, підбір методи впливу, взаємодії, адекватні даній проблемі, якщо вона відповідає можливості закладу. Результат емпіричного дослідження показує, що показник координація дій різних навчальних закладів, неформальний підхід до проведення освітніх заходів значно збільшилася; мотивація в діяльності класних керівників (виникнення інтересу до оригіналу, творення о зросли умови для самореалізації; поглибилися демократичні відносини, право на вирішення питань, можливості стати лідером органів студентського самоврядування покращений. The authors substantiate the need for the development and application of modern scientific and theoretical approaches in education management, updating the principles, forms, and methods of management activities that correlate with the requirements of the New Ukrainian School. Scientific approaches (humanistic, competence-based, systemic, axiological, acmeological, environment-based), which define a set of research principles and methods, as well as design the conditions for the implementation of innovative methods of managing the education process, are identified as the leading ones within the scope of the study. Modeling of innovative methods of managing the educational process of a secondary education institution based on a functional approach was carried out. A complex of innovative management methods that ensure the implementation of functions - diagnostic, prognostic, planning, organizational, control, pedagogical analysis, coordination and regulation - is highlighted. It is proven that the management of the educational process will be effective if the use of innovative methods is considered as a subsystem that is consistent with the defined educational problem of the school, the selection of methods of influence, interaction, adequate to this problem, if it corresponds to the capabilities of the institution. The result of the empirical study shows that the rate of coordination of the actions of various educational institutions, the informal approach to conducting educational activities has significantly increased; motivation in the activities of class supervisors (emergence of interest in the original, creation of conditions for self-realization) increased; democratic relations deepened, the right to resolve issues, opportunities to become a leader of student self-government bodies improved.
- ДокументIT ТА STEM КОНТУРИ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ(2023) Колесова О. А., Нікітенко Р. І., Чебаненко Н. О.У статті висвітлено процес постійного оновлення та впровадження працівниками Одеської академії неперервної освіти цифрових методів і технологій підготовки педагогів в умовах необхідності швидкого та ефективного професійного розвитку освітян. Різноманітні форми роботи допомогають педагогам бути в курсі останніх змін у світі IKT та STEM освіти і мають позитивний вплив на результати навчального процесу На реальних прикладах розглянуто процес впровадження цифрових технологій для формування творчих здібностей педагогів інформатичної та технологічної освітніх галузей.
- ДокументАКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ЕТИКИ В КОНТЕКСТІ СУСПІЛЬНИХ ЗМІН(2024) Кузнєцова Н. В.У науковому дискурсі останніх років питання академічної доброчесності як складника внутрішньої системи забезпечення якості освіти посідають одні з перших місць. Недооцінка внутрішніх, ціннісних регуляторів академічної поведінки учасників освітнього процесу містить небезпеку формалізації вирішення проблеми.
- ДокументАктуалізація потреби педагогічного супроводу саморозвитку учнів підліткового віку в науковому дискурсі(2023) Гриньова М. В.За результатами наукового пошуку у тезах доповіді наголошено на потребі ефективного педагогічного супроводу процесу саморозвитку учнів підліткового віку. Зауважено, що забезпечення у шкільній практиці особистісно зоорієнтованого виховання є досяжним завданням завдяки посиленню уваги педагогів до розвитку таких професійних компетентностей, як психологічної, емоційно-етичної та компетентності педагогічного партнерства.
- ДокументБАГАТОВЕКТОРНІСТЬ, МОБІЛЬНІСТЬ ТА ГНУЧКІСТЬ ЗМІСТУ Й ФОРМ ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНО-ФАХОВОГО РІВНЯ КЕРІВНИКА ЗАКЛАДУ ОСВІТИ(2023) Здрагат С. Г.У статті обґрунтовуються актуальні теоретичні та практичні засади формування організаційної моделі роботи з керівниками закладів освіти у системі післядипломної педагогічної освіті. Пропонується розглянути деякі практичні підходи до формування методичного змісту підвищення кваліфікації менеджера закладу освіти (з досвіду роботи).
- ДокументБАГАТОМОВНІСТЬ ЯК ПРІОРИТЕТНИЙ НАПРЯМ МОДЕРНІЗАЦІЇ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ(2020) Задорожна Л. К.У статті досліджується багатомовність освіти як галузь, що активно розвивається, в її основі теорія, що багатомовність особи виникає в процесі розширення мовного досвіду людини, починаючи від рідної мови, яка використовується здебільшого в сім’ї, до опанування мов інших народів, виучуваних в школі чи безпосередньо в мовному оточенні. Аналіз регіональної специфіки діяльності та регіональних відмінностей в системі освіти Одеської області свідчить, що близькість кордону на півдні області та наявність у неї прабатьківщини для болгар, молдован, гагаузів, визначає відмінності багатонаціональних закладів освіти від україномовних на півночі. Така особливість регіону вимагає різних підходів до формування міжкультурної освіти та запровадження багатомовного навчання.
- ДокументВИКЛИКИ ТА СТРАТЕГІЧНІ ЗАВДАННЯ ОСВІТИ І ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКИ В СУЧАСНИХ РЕАЛІЯХ(2022) Задорожна Л. К., Ягоднікова В. В.У статті розглянуто сучасні виклики освіти і педагогічної науки у воєнних подіях в Україні, небезпеці на всій території країни та проблемах, що виникають у цих обставинах. Проаналізовано виклики - ресурсні, соціально-психологічні та організаційні. Розглянуто стратегічні завдання в забезпечені подальшого розвитку освіти і педагогічної науки.
- ДокументВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ(2023) Онищук С. О., Юсипенко В. В.Завдяки впровадженню інтерактивних технологій можна по-новому вплинути на процес становлення особистості учнів, підвищити їх ефективність на уроці фізичної культури, спрямувати на фізичний розвиток дитини, на розвиток фізичних і психічних здібностей. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що освітній процес відбувається тільки завдяки постійній активній взаємодії всіх учнів на уроках фізичної культури. У даній роботі подано матеріали з досвіду роботи щодо організації уроків фізичної культури з використанням інтерактивних технологій. Результати аналізу свідчать, що інтерактивні технології навчання спрямовані на створення середовища, у якому забезпечуються ефективні умови формування активності учнів, а в процесі засвоєння матеріалу з фізичної культури отримують основи знань про фізичну культуру й спорт, гігієну, здоров’я в цілому, розвиток рухових умінь та навичок, виховання миролюбності, гуманності.
- ДокументВипробування партисипацією: учнівська молодь хоче бути почутою(2020) Гриньова М. В.У тезах доповіді зосереджено увагу на автентичності життєвого та водночас освітнього середовища у поцінуванні партисипації учнівської молоді (учнів віком 14-18 років), та проаналізуємо різні аспекти ситуації, яка склалася щодо сприяння участі учнівської молоді у життєдіяльності громади як ключової умови для формування громадянськості особистості. Зроблено висновки, що створення автентичного життєвого та освітнього простору у поцінуванні партисипації учнівської молоді як ключової умови для формування громадянськості особистості є викликом для школи-влади-громади, який може бути успішно подоланим лише спільними зусиллями і лише за умови, якщо учнівська молодь буде почута дорослими.
- ДокументВиховання емпатії як лідерської якості особистості(2021) Гриньова М. В.У тезах доповіді розглянуто емпатію як лідерську якість особистості з позиції концепції емоційного лідерства та обґрунтовано роль педагогіки партнерства у її вихованні. Стверджується, що в контексті розуміння емпатії як лідерської якості особистості та, відповідно, існування потреби у переосмисленні підходів до здійснення виховного процесу задля виховання цієї якості, актуалізується роль інтеграції педагогіки партнерства у виховний процес закладів дошкільної та загальної середньої освіти.
- ДокументВИХОВАННЯ У СУЧАСНІЙ ПАРАДИГМІ ОСВІТИ(2019) Ягоднікова В. В.У статті розгляється створення комплексної програми підготовки вчителів до організації і здійснення процесу виховання в умовах освітніх змін, яка може складатись з діагностичного, практичного і рефлексійного блоків, реалізовуватись через групові та індивідуальні форми роботи. Зміст програми може передбачати: метод активного соціально-психологічного навчання (АСПН), майстер-класи, психодіагностику, розробку індивідуальної програми розвитку особистісних і професійних якостей вчителів, тренінги особистісного зростання, розвитку соціального інтелекту, комунікативних здібностей, лідерських якостей, профілактики антиінноваційних бар’єрів тощо, консультування, презентацію особистісних досягнень, ведення щоденників особистісно-професійного зростання, самоосвіту педагогів. Подальші розвідки в цьому напряму вбачаються у визначенні і теоретичному обґрунтуванні і впровадженні соціальних, психолого-педагогічних умов організації процесу виховання в умовах освітніх змін.
- ДокументВИХОВАННЯ ЯК БАЗОВИЙ ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ КОНСТРУКТ ПЕДАГОГІКИ І ОСВІТИ(2020) Ягоднікова В.В.У статті розглядається компетентнісна освіта, яка є ознакою її сучасності і прогресивності. Методологічну основу сучасного виховання визначають: особистісно-діяльнісний, аксіологічний, компетентнісний, системний підходи. Особистісно-діяльнісний підхід передбачає правильно організовану, різноманітну, активно суб’єктивну, особистісно значущу діяльність суб’єктів виховання. Пріоритетним в організації і здійснені такої діяльності є орієнтація на особистість учня з максимальним урахуванням його мотивів, потреб, цілей, здібностей і національних, статевих, вікових, індивідуально-психологічних особливостей. Орієнтацію виховного процесу на досягнення у його суб’єктів найвищого морально-духовного розвитку забезпечує аксіологічний підхід. Цей підхід сприяє формуванню в них ціннісного ставлення до себе, оточуючих і довкілля, забезпечує можливості для саморозвитку і самореалізації, виявляється в інтеріоризації суспільних цінностей, тобто перетворення їх у систему особистісних цінностей, засвоєнні соціальних норм і зразків поведінки, на які орієнтуються у власній життєдіяльності. Саме компетентність визначає результативність якісної освіти. Компетентнісний підхід до виховання, як цілісного освітнього процесу, сприяє поєднанню та інтегруванню теорії і практики, забезпечує набуття необхідних особистісних якостей для використання набутих особистістю знань і умінь у відповідній практико-орієнтованій поведінці, а також виявляє здатність застосовувати отриманні знання у різних життєвих ситуаціях. Системний підхід передбачає розгляд виховного процесу як складної системи, компоненти якої взаємодіють і зумовлюють цілісність означеного процесу в його постійному розвитку і саморозвитку. Наскрізне виховання, яке ґрунтується на визначених методологічних засадах, здійснюється через внесення ціннісних складових у зміст навчальних предметів, взаємодію учителя з учнем на партнерських засадах, створення умов для творчої самореалізації суб’єктів освітнього процесу.
- ДокументВПЛИВ МІЖНАРОДНИХ ПРОЄКТІВ НА РОЗВИТОК ОСВІТИ В ОДЕСЬКІЙ ОБЛАСТІ(2024) Задорожна Л. К.Міжнародні проєкти впродовж багатьох років є потужним чинником розвитку освіти в Одеському регіоні. Цей вплив здійснюється на різних рівнях: ціннісному, змістовому, методичному, інструментально-технологічному, організаційному, технічному, фінансовому, інформаційному. Інтегральний ефект впровадження міжнародних проєктів позначається, передусім, у розвитку людського капіталу Одеського регіону, зокрема, у однієї з найбільш вагомих його складових – якість професіоналізму педагогічних кадрів.
- ДокументВПЛИВ СИСТЕМИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ НА РІВЕНЬ РОЗВИТКУ МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ(2024) Муковіз О. П.У дослідженні оцінено ефективність впровадження розробленої системи дистанційного навчання майбутніх учителів початкової школи у розвитку їх методичної компетентності з урахуванням порівняльного методу наукового дослідження. Його суть полягає в порівнянні результатів констатувального етапу з формувальним під час педагогічного експерименту. Одним з основних завдань дослідження - експериментально перевірити вплив системи дистанційного навчання на розвиток методичної компетентності майбутніх учителів початкової школи.
- ДокументВІРТУАЛЬНА ДОШКА ЯК ЗАСІБ КОМУНІКАЦІЇ ТА ВІЗУАЛІЗАЦІЇ У РОБОТІ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ(2023) Шеремет С. І., Макарова І. К.У статті розкрито практичні аспекти використання віртуальної дошки у роботі з учнівським самоврядуванням, яка є зручним й простим інструментом веб-сервісу для зберігання, організації та спільної роботи з різним контентом. Означені можливості віртуальної дошки Padlet, які сприяють індивідуалізації й диференціації навчання і виховання учнівської молоді, зокрема для забезпечення успішного процесу їх комунікації та створення, поширення, збереження й управління інформацією. Виставлено акцент на переваги даного інструменту, описано дидактичний потенціал, практичні рекомендації застосування дошки Padlet у процесі дистанційного та змішаного навчання. Розглядаються дидактичні характеристики інтернет-сервісу Padlet під час роботи з учнівським самоврядуванням. Акцентовано увагу на технічний потенціал віртуальної дошки, що дозволяє завантажувати матеріали різних форматів: текстовий, графічний, аудіо- та відеоформати. Враховуючи, що учнівські лідери мають зовсім різні види сприйняття інформації, даний інтернет-сервіс може бути застосований як платформа для розміщення та робота з різними видами матеріалів. Зазначається те, що засоби сервісу Padlet надають можливість аудіовізуалізувати навчальний матеріал і репрезентувати його більш привабливо, зрозуміло та успішно. Даний інструмент безумовно є корисним для педагогів – організаторів та допоможе їм продуктивно провести заняття, зустріч, а учнівській молоді – краще засвоїти цікавий матеріал.
- ДокументГРАНИЧНИЙ ПЕРЕХІД В ОЛІМПІАДНИХ ЗАДАЧАХ НА ДОВЕДЕННЯ Й ДОСЛІДЖЕННЯ НЕРІВНОСТЕЙ(2024) Мітельман І. М.В статті обґрунтовано, що в навчанні учнів з підвищеними математичними освітніми потребами, у фаховому компетентнісному розвитку педагогів-математиків теорія і практика роботи з нерівностями, оцінювання виразів є важливим дидактичним інструментарієм. Конструктивно задіяні основні типи граничних переходів, доступні для учнів старшої школи, що стимулює пошукову активність учителя під час підвищення кваліфікації, семінарів, тренінгів, а також сприяє актуалізації задачної бази для занять зі студентами математичних спеціальностей закладів вищої педагогічної освіти.
- ДокументДемократичне врядування в НУШ засобами електронної партисипації учнів як суб’єктів управлінського процесу(2020) Гриньова М. В.У тезах доповіді зосереджено увагу на ключових підходах до застосування електронної партисипації учнів як суб’єктів управлінського процесу у здійсненні демократичного врядування закладом загальної середньої освіти. Зроблено висновки, що електронна партисипація учнів як суб’єктів управлінського процесу є ресурсно затратною, однак, враховуючи її неодмінну перевагу над традиційними формами участі, а саме можливості мережування, вона є перспективним напрямком розвитку широкого залучення учнів до управлінських процесів задля демократичного врядування в НУШ.
- ДокументДЕМОКРАТИЧНЕ ЛІДЕРСТВО В НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ: ПОЦІНУВАННЯ ПАРТИСИПАЦІЇ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ(2021) Ягоднікова В. В., Гриньова М. В.У дослідженні на підґрунті теоретичного аналізу розглядається роль культури демократії у досягненні ключових цілей шкільної освіти й питання необхідності в цьому контексті переосмислення ролі вчителя. Наголошується, що демократична культура школи є відповіддю на запит сьогодення освіти й однією із ключових умов якості шкільної освіти щодо формування у здобувачів освіти компетентностей, необхідних для досягнення успіху у різних сферах життя. Актуалізується проблема поцінування партисипації в початковій школі як першооснови для набуття здобувачами освіти досвіду демократичного лідерства. Обґрунтовано, що культура школи є одним із об’єктів змін в рамках здійснення реформи шкільної освіти, так як демократична культура у школі загалом, і у класній спільноті зокрема, позитивно впливає на якість освітнього процесу та досягнення навчальних результатів. Визначено, що найбільш проблемним питанням у функціонуванні шкільних спільнот як малих демократій є дотримання принципу мирного співіснування та принципу участі кожного. Представлене емпіричне дослідження стану розвитку демократичної атмосфери у класних спільнотах початкової школи, на підставі чого можна стверджувати про домінування у вчителів початкових класів міжособистісного стилю педагогічного спілкування та демократичного лідерства в організації освітнього процесу під час уроку. Зроблений висновок про позитивні тенденції щодо автентичності вчителів початкових класів у пошануванні партисипації як ключової цінності демократичних спільнот, що відіграє вагому роль у їх спроможності реалізовувати ключові засади Нової української школи.
- ДокументДемократичне лідерство у спільноті учнівської молоді засобами партисипативного проєктування(2021) Гриньова М. В.За результатами наукового пошуку у тезах доповіді зроблено висновки, що партисипативне проєктування є не лише безпосереднім інструментом участі, а й освітньою технологією, яка може посприяти розвитку спроможності до демократичного лідерства у спільнотах учнівської молоді, а також розуміння молодими людьми партисипації як ключової цінності будь-яких демократичних спільнот. Використання технології партисипатвиного проєктування у формальній та неформальній освіті учнівської молоді може стати впевненим кроком від формалізму та імітації участі до створення спільнот, автентичних у поцінуванні партисипації, а отже, спільнот, відкритих до демократичного лідерства.