Вас вітає Інституційний репозитарій
КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради»

Електронний репозитарій – відкритий електронний архів, де накопичуються, зберігаються і підтримуються у належному стані документи наукового, освітнього та методичного призначення в електронній формі. Документи та інші дані зберігаються у вигляді файлів, доступних для постійного безкоштовного, повнотекстового їх перегляду через Інтернет. Електронний репозитарій є частиною загальної електронної колекції Науково-педагогічної бібліотеки.

  • З усіх питань, будь ласка, звертатися в науково-педагогічну бібліотеку ОАНО: libraryoano110@ukr.net
 

Нові надходження

Документ
РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ЗАСОБАМИ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
(2024) Горбик І. В.
В роботі здійснене комплексне дослідження використання інтерактивних технологій для розвитку комунікативної компетентності майбутніх педагогів. Схарактеризовано інтерактивні технології та підходи до їх визначення. Розкриті особливості процесу розвитку комунікативної компетентності майбутніх педагогів засобами інтерактивних технологій та проблеми, які при цьому виникають. У результаті емпіричного дослідження з’ясовано особливості знань та умінь використання інтерактивних технологій учасниками освітнього процесу. Запропоновані шляхи використання інтерактивних технологій з метою розвитку комунікативної компетентності у майбутніх педагогів. Розроблена програма спецкурсу «Використання інтерактивних технологій у закладах освіти».
Документ
ПІДГОТОВКА ЗДОБУВАЧІВ ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ДО ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ
(2024) Димитрічак Т. О.
У кваліфікаційній роботі здійснене комплексне дослідження підготовки здобувачів педагогічних спеціальностей до використання технологій змішаного навчання. Визначені сутність і функції змішаного навчання, специфіка його використання в освітньому процесі закладу вищої освіти. Проаналізовані підходи до розуміння змішаного навчання як поєднання методів і технологій навчання та форм організації навчання. Запропоновані шляхи підготовки здобувачів педагогічних спеціальностей до використання технологій змішаного навчання. Розроблена програма спецкурсу «Використання технологій змішаного навчання» та рекомендації щодо змісту та організації педагогічної практики.
Документ
Наша школа : науково-практичні студії (2024, № 4 (8))
(2024)
Науковий журнал «Наша школа: науково-практичні студії» висвітлює актуальні проблеми педагогіки, психології, освіти. Це дискусійна платформа, де кожен науковець чи практик може висловити свій погляд на проблемні питання в системі освіти.
Документ
ЛАЙФХАКИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ З УСІХ ВИДІВ ПЕРЕВІРНИХ РОБІТ ДЛЯ 7 КЛАСУ НУШ (ІІ СЕМЕСТР)
(2024) Свінтковська С. А.
В статті запропоновано тести різної форми й різного ступеня складності у форматі НМТ для відпрацювання в школярів навичок виконання тестових завдань. Такі завдання можна використовувати й для діагностувальних та підсумкових робіт у системі нового оцінювання НУШ за темами «Дієприслівник як особлива форма дієслова», «Прислівник», «Прийменник», «Сполучник», «Частка», «Вигук» та «Узагальнення і систематизація вивченого».
Документ
ВПРОВАДЖЕННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У БІБЛІОТЕЧНУ ДІЯЛЬНІСТЬ: ДОСВІД ОБЛАСНОГО МАРАФОНУ «ЦИФРОВИЙ ВСЕСВІТ ШКІЛЬНИХ БІБЛІОТЕК»
(2024) Мелешко В. В.
Стаття присвячена обласному марафону «Цифровий всесвіт шкільних бібліотек», який був організований з метою підвищення активності бібліотек у соціальних медіа та розвитку цифрових компетентностей бібліотечних працівників. У роботі розглядаються етапи проведення марафону, його мета, досягнення учасників, а також результати в номінаціях «Найкращий сайт бібліотеки», «Найкращий блог бібліотекаря» та «Найкраща бібліотечна сторінка в соціальних мережах». Окрему увагу приділено важливості впровадження цифрових технологій у бібліотечну діяльність та їхній ролі в освітньому процесі.
Документ
НАУКОВЕ ТОВАРИСТВО СТУДЕНТІВ, АСПІРАНТІВ ТА МОЛОДИХ ВЧЕНИХ КЗВО «ОДЕСЬКА АКАДЕМІЯ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ»: ПРОАКТИВНО-ПАРТИСИПАТИВНИЙ ПІДХІД ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ
(2024) Задорожна Л. К.
У статті розкривається проблема проактивно-партисипативного підходу до організації діяльності наукових товариств здобувачів вищої освіти та молодих вчених, що функціонують у закладах вищої освіти України. Сфокусовано увагу на важливості впровадження цього підходу для формування й розвитку демократичної академічної культури, інтеграції здобувачів вищої освіти у глобальне освітньо-наукове середовище та їхньої підготовки до професійної діяльності в умовах глобалізації та євроінтеграції. Зауважено, що проактивно-партисипативний підхід, ключові характеристики якого співпраця, командне лідерство та розподільна відповідальність, є стратегією організації діяльності наукових товариств, яка поєднує ініціативність та активну участь в ухваленні рішень і реалізації спільних дій, тим самим сприяючи підвищенню ефективності освітньо-наукової діяльності. Схарактеризовано особливості впровадження цього підходу на прикладі діяльності Наукового товариства студентів, аспірантів і молодих вчених Комунального закладу вищої освіти «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради». Представлено окремі успішні практики, які унаочнюють позитивний ефект синергії внутрішніх та зовнішніх партнерств Наукового товариства на реалізацію проактивно-партисипативного підходу до організації його діяльності: регіональну науково-практичну конференцію здобувачів вищої освіти та молодих вчених «Актуальні проблеми педагогічної науки в ХХІ столітті», наукову літню школу «Методологічна культура наукового зростання дослідника» та науково-просвітницький проєкт «Науковий кластер: Секрети успіху освіти ХХІ століття: теорія&практика». Аналіз основних засад діяльності Наукового товариства студентів, аспірантів і молодих вчених Комунального закладу вищої освіти «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради» засвідчив високу ефективність застосування проактивно-партисипативного підходу у формуванні більш продуктивного освітньо-наукового середовища, основаного на засадах суб’єкт-суб’єктної взаємодії учасників освітнього процесу й орієнтованого на досягнення сучасних освітніх стандартів та якості наукових досліджень. Зроблено висновки, що проактивно-партисипативний підхід до організації діяльності наукового товариства здобувачів вищої освіти та молодих вчених забезпечує вияв, формування та розвиток потенціалу ініціативності, інноваційності, самоврядності, командного лідерства та проактивної партисипації членів його спільноти, сприяє релевантній до потреб та інтересів самореалізації здобувачів вищої освіти і молодих вчених, а також їх активному внеску у розвиток науки й освіти.
Документ
ФОРМУВАННЯ ПРОАКТИВНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В УМОВАХ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ: АВТОРСЬКИЙ РОЗВИВАЛЬНИЙ КУРС «ПОДОРОЖ В КРАЇНУ МОЇХ ЧУДЕС»
(2024) Гриньова М. В.
статті досліджується питання формування проактивності дітей старшого дошкільного віку в умовах неформальної освіти як важливого чинника їхнього особистісного розвитку. Зазначено, що сучасна дошкільна освіта в Україні стикається з низкою соціально-педагогічних викликів, що обумовлюють необхідність формування й розвитку у дітей когнітивного, емоційного, соціального та цифрового інтелекту у системній єдності. Наголошено на потребі впровадження сучасних психолого-педагогічних підходів, які забезпечують створення освітнього простору для гармонійного розвитку дитини як в умовах формальної, так і неформальної освіти. На основі аналізу наукових досліджень проактивності, а також наукових розвідок з питань психофізіологічних особливостей дітей старшого дошкільного віку акцентовано, що саме в старшому дошкільному віці закладаються основи формування проактивності особистості. Можливості формування проактивності дітей старшого дошкільного віку в умовах неформальної освіти розглянуто на прикладі впровадження авторського розвивального курсу В. Кацарської «Подорож в країну моїх чудес». Зазначено, що розвивальний курс «Подорож в країну моїх чудес» – це інтегрована освітня програма, яка базується на коучинговому, фасилітативному, ігровому, проєктному та розвивальному підходах у створенні цілісної моделі навчання, виховання та розвитку дитини старшого дошкільного віку. На основі досвіду впровадження курсу у приватному центрі розвитку дітей «Талантік», стверджується, що він створює трансформаційний освітній простір для дітей, батьків та педагогів, де неформальна дошкільна освіта є засобом розвитку особистості, здатної до проактивної поведінки. Зауважено, що курс дозволяє дитині бути творцем власного досвіду та розвивати особисті якості, важливі для усвідомленого сьогодення та майбутнього. Зроблено висновки, що формування проактивності дітей старшого дошкільного віку у процесі неформальної освіти є важливим чинником виховання особистості, здатної до ефективної самореалізації, комунікації та взаємодії у світі змін, непередбачуваності, крихкості й тривожності.
Документ
Збірник сценаріїв соціокультурних заходів шкільних бібліотек Одеської області : за матеріалами Всеукраїнського місячника шкільних бібліотек у 2024 році
(2025)
У збірнику представлені сценарії соціокультурних заходів шкільних бібліотек Одеської області, які спрямовані на популяризацію їхніх документних та електронних ресурсів, з метою підвищення іміджу бібліотек. Видання актуальне для шкільних бібліотекарів, педагогічних працівників, керівників закладів освіти і всіх, хто цікавиться проблемами виховання бібліотечними засобами.
Документ
ЕМОЦІЙНЕ ВИГОРАННЯ В ОСВІТЯНСЬКІЙ СФЕРІ: ЧИННИКИ, ПРОЯВИ ТА ШЛЯХИ ПОДОЛАННЯ
(2024) Гайдаєнко П. Л., Літвінова М. П.
У статті проведено аналіз проблеми емоційного вигорання педагогів та його впливу на освітній процес в Україні. Розглянуто причини виникнення синдрому, його наслідки для учнів, шкіл та освітньої системи в цілому. На основі сучасної наукової літератури запропоновано рекомендації щодо профілактики та подолання вигорання, включаючи індивідуальні стратегії саморегуляції, створення сприятливих умов праці керівниками та залучення психологічної підтримки.
Документ
Костенко Р. В. Фінансова грамотність освітніх менеджерів: посібник для керівників закладів освіти
(Одеса : Екологія, 2025)
Посібник укладено з метою підвищення рівня фінансової грамотності освітніх менеджерів. Подано основні поняття, що стосуються фінансової діяльності закладу освіти в сучасних умовах ринкової економіки. Висвітлено питання, що стосуються фінансових ресурсів, грошових розрахунків, основних та оборотних активів, реалізації фінансової автономії закладів освіти бюджетної сфери. Посібник містить матеріали з питань фінансів, бухгалтерського обліку, надання платних освітніх послуг, організації роботи бухгалтерської служби, ведення касових операцій, казначейського обслуговування закладів освіти бюджетної сфери, укладені на основі чинного законодавства України для використання у професійній діяльності керівників закладів освіти.
Документ
ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ДО ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ
(2025) ГОНЧАРОВА О. К.
Дослідження присвячене актуальній проблемі підготовки вчителів початкових класів у системі післядипломної освіти до формування соціальної компетентності учнів. Проведений аналіз наукових, психолого-педагогічних і методичних джерел, а також українського та закордонного досвіду підтверджує значущість і своєчасність обраної тематики, що відповідає сучасним вимогам до професійної підготовки педагогічних кадрів. У першому розділі дослідження – «Теоретичні основи підготовки вчителів початкових класів у системі післядипломної освіти до формування соціальної компетентності учнів» проаналізовано ключові поняття дослідження, уточнено сутність, структура та зміст готовності вчителів початкових класів до формування соціальної компетентності учнів, виявлено особливості підготовки вчителів початкових класів до формування соціальної компетентності учнів. Компетентність розглядається як інтегральна характеристика особистості, що поєднує знання, навички, ставлення, мотиваційні та поведінкові особливості, необхідні для успішної діяльності в різних життєвих і професійних контекстах. Соціальна компетентність як інтегральна характеристика особистості, що забезпечує ефективну соціальну взаємодію, комунікацію, співпрацю та вирішення конфліктів. Соціальна компетентність молодшого школяра як інтегральна характеристика особистості, що складається з мотиваційно-ціннісного, когнітивного, поведінково-комунікативного компонента з адаптивною складовою, емоційного та рефлексивного компонентів. Розглянуто вплив вікових особливостей молодших школярів на ефективність формування зазначеної компетентності, з урахуванням психофізіологічних характеристик розвитку та чутливості до соціального навчання. У межах цього розділу розкриваються питання підготовки вчителів початкових класів до формування соціальної компетентності учнів як цілісного і багатокомпонентного процесу, спрямованого на оволодіння педагогами знаннями, вміннями, навичками та ставленнями, які необхідні для формування соціальної компетентності учнів. Представлено аналіз закордонного досвіду організації післядипломної підготовки педагогів, зокрема в аспекті розвитку їхньої готовності до реалізації завдань з формування соціальної компетентності учнів, з урахуванням тенденцій інтеркультурної освіти та педагогічної підтримки учнів з різним соціальним досвідом. Проаналізовано основні принципи, на яких має ґрунтуватися підготовка вчителів початкових класів: компетентнісний та особистісно орієнтований підходи, практична спрямованість і міждисциплінарність. Виокремлено складові підготовки вчителя початкових класів до формування соціальної компетентності учнів: педагогічні, соціальні, комунікативні, емоційні, а також здатність до рефлексії та професійного саморозвитку. Обґрунтовано необхідність підготовки вчителів початкових класів до формування соціальної компетентності учнів як багатокомпонентного процесу, що містить засвоєння теоретичних знань, розвиток педагогічних установок, практичних навичок та гнучкість освітніх підходів. Готовність вчителів початкових класів до формування соціальної компетентності учнів інтерпретується як цілісна система професійних знань, умінь і особистісних якостей, що дозволяє реалізовувати освітній процес з урахуванням соціокультурного контексту. Також обґрунтовано структуру готовності вчителів початкових класів до формування соціальної компетентності учнів, що охоплює мотиваційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісний та особистісно-рефлексивний компоненти. Для кожного компонента визначено основні характеристики, які надалі стали підґрунтям для формулювання критеріїв і показників діагностики рівня готовності вчителів початкових класів у системі післядипломної освіти до формування соціальної компетентності учнів. У другому розділі дослідження – «Практичні аспекти підготовки вчителів початкових класів у системі післядипломної освіти до формування соціальної компетентності учнів» увагу зосереджено на аналізі змісту програм підвищення кваліфікації вчителів початкових класів, які функціонують у закладах післядипломної педагогічної освіти України. Виокремлено сильні сторони та недоліки. З’ясовано рівень представленості в цих програмах інтерактивних методик, таких як рольові ігри, моделювання, проєктна діяльність та дискусійні форми навчання. Рівень готовності вчителів до формування соціальної компетентності учнів значною мірою залежить від організації процесу підготовки вчителів у закладі післядипломної освіти та застосування інноваційних методик навчання. Для визначення рівня сформованості зазначених компонентів розроблено критерії та показники, а саме: мотиваційно-ціннісний критерій: усвідомлення важливості формування соціальної компетентності учнів; орієнтація на досягнення успіху в освітній діяльності, у тому числі у формуванні соціальної компетентності молодших школярів; когнітивний критерій: володіння базовими педагогічними і психологічними знаннями про формування соціальної компетентності молодших школярів; володіння знаннями про педагогічні моделі формування соціальної компетентності учнів та особливості їх ефективного застосування в освітньому процесі; знання алгоритму добору та оцінювання методів з формування соціальної компетентності з метою раціонального та ефективного їх застосування в освітньому процесі; діяльнісний критерій: вміння інтегрувати та адаптувати методи формування соціальної компетентності учнів у різні аспекти освітнього процесу, включаючи урочну, позаурочну діяльності та взаємодію з батьками; здатність до співпраці з іншими вчителями, батьками та фахівцями (психологами, соціальними педагогами, методистами) для підтримки процесу формування соціальної компетентності учнів; використання ефективних комунікативних стратегій у взаємодії з учнями, колегами та батьками; особистісно-рефлексивний критерій: здатність здійснювати самооцінку власної готовності до формування соціальної компетентності учнів; здатність до рефлексії власного досвіду та постійне вдосконалення професійної діяльності у сфері формування соціальної компетентності учнів. Представлено рівневий розподіл готовності вчителів початкових класів у системі післядипломної освіти до формування соціальної компетентності учнів (початковий, задовільний, достатній, високий), що ґрунтується на таксономії Б. Блума та дозволяє об’єктивно оцінювати рівень професійної підготовки педагогів у післядипломній освіті. Висвітлено результати констатувального етапу педагогічного експерименту. Анкетування, тестування, самооцінювання та експертне оцінювання дозволили виявити потребу в удосконаленні існуючих програм післядипломної освіти, зокрема в аспектах збалансованості теоретичної та практичної підготовки, а також доступності освітніх ресурсів. Отримані результати стали підґрунтям для подальшої розробки педагогічних умов та моделі підготовки вчителів до формування соціальної компетентності учнів. У третьому розділі дисертації – «Експериментальна перевірка моделі підготовки вчителів початкових класів у системі післядипломної освіти до формування соціальної компетентності учнів» – обґрунтовано комплекс педагогічних умов, що забезпечують результативність цього процесу: створення мотивуючого освітнього середовища для вчителів щодо формування соціальної компетентності учнів; інтеграція теоретичної і практичної підготовки через використання практико-орієнтованих завдань, що моделюють реальні соціальні ситуації; використання інтерактивних методів навчання, які сприяють розвитку соціальної компетентності в різних аспектах професійної діяльності; забезпечення професійного супроводу для персоналізованого навчання педагогів формуванню соціальної компетентності учнів. Модель підготовки вчителів початкових класів у системі післядипломної освіти до формування соціальної компетентності учнів, яка стала предметом апробації, структуровано на основі трьох блоків: цільового (визначення мети та завдань), змістовно-технологічного (використання тренінгових програм, методичних рекомендацій, цифрових ресурсів) та оцінно-результативного (вимірювання рівня сформованості професійної готовності педагогів). Її ефективність перевірено шляхом проведення педагогічного експерименту за участю 246 учителів початкових класів. Вони взяли участь у експериментальній програмі, що включала шість тренінгових модулів. Освітня програма формувального етапу педагогічного експерименту істила інтерактивні заняття, аналіз педагогічних кейсів, моделювання професійних ситуацій, використання технології Lesson Study, групові дискусії та менторську підтримку в онлайн-форматі. Результати контрольного етапу педагогічного експерименту засвідчили позитивну динаміку рівня готовності педагогів у системі післядипломної освіти до формування соціальної компетентності учнів. Застосування статистичних методів аналізу (метод кутового перетворення Фішера (φ), критерій χ² Пірсона та коефіцієнт кореляції r-Пірсона) підтвердило достовірність змін та ефективність розробленої моделі. Наукова новизна та теоретичне значення результатів дослідження полягає в тому, що: - уперше обґрунтовано педагогічні умови підготовки вчителів початкових класів у системі післядипломної освіти до формування соціальної компетентності учнів; - розроблено модель підготовки вчителів початкових класів у системі післядипломної освіти до формування соціальної компетентності учнів; - визначено критерії, показники та рівні готовності вчителів початкових класів у системі післядипломної освіти до формування соціальної компетентності учнів; - уточнено сутність понять «компетентність», «соціальна компетентність», «соціальна компетентність молодшого школяра», «підготовка вчителів початкових класів до формування соціальної компетентності учнів» і «готовність вчителів початкових класів до формування соціальної компетентності учнів» у контексті сучасної педагогіки; - подальшого розвитку набули теоретичні та методичні підходи до інтеграції й адаптації методів формування соціальної компетентності молодших школярів в освітній процес. Практичне значення отриманих результатів полягає в можливості їх використання у програмах підвищення кваліфікації вчителів початкових класів, створенні навчально-методичних матеріалів для формування соціальної компетентності молодших школярів, удосконаленні курсів післядипломної освіти, зокрема в аспектах інтерактивного навчання, рефлексивного підходу та педагогічного супроводу. Отримані результати можуть бути використані в розробці освітніх програм, тренінгових модулів та спеціалізованих курсів для підготовки вчителів початкових класів, а також у науково-дослідній роботі, спрямованій на вдосконалення освітнього процесу у сфері формування соціальної компетентності молодших школярів.
Документ
ОСВІТНЯ ІНТЕГРАЦІЯ : МОЖЛИВОСТІ КОНСТРУКТОРУ КЛАСТЕРНОЇ МОДЕЛІ
(2025) Задорожна Л. К., Дерябіна С. В., Левчишена О. М.
У конкурсній роботі представлено результати творчої діяльності кафедри методики викладання і змісту освіти Комунального закладу вищої освіти «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради» зі створення серії посібників «Інтегроване навчання: цінності, компетентності, практики» (6 клас) для кожної освітньої галузі. Це є логічним продовженням попередніх напрацювань для педагогів посібників «Нова українська школа на засадах єдності цінностей, змісту і форм» (5 клас), які впроваджують Державний стандарт базової середньої освіти на першому адаптаційному циклі. Практико орієнтоване наповнення посібників збалансовано поєднує теоретичний, інформаційно-аналітичний та навчально-методичний контент. З кожної освітньої галузі представлено добірку практичних напрацювань, досвід учителів-пілотників, апробований на практиці цифровий педагогічний інструментарій, гіперпосилання для переходу до нових освітніх ресурсів. Важливо, що в матеріалах посібника зосереджено увагу на філософію інтегративного навчання, де технології виступають інструментом для розвитку особистості як учня так і вчителя. Посібник «Інтегроване навчання: цінності, компетентності, практики» (6 клас) є цінним ресурсом для вчителів, які прагнуть ефективно використовувати можливості кластерного підходу в освітньому процесі локальної і глокальної освіти.
Документ
Розвиток інноваційної позиції педагогів закладів дошкільної освіти в умовах післядипломної освіти
(2025) Трофименко О. А.
У дисертаційній роботі обґрунтовано актуальність проблеми розвитку інноваційної позиції педагогів закладів дошкільної освіти в умовах післядипломної освіти, її зв’язок із науковими програмами й темами, визначено об’єкт, предмет, мету, завдання, методи дослідження, розкрито наукову новизну, теоретичне та практичне значення отриманих результатів; висвітлено теоретико-методологічну основу дослідження проблеми розвитку інноваційної позиції, сучасний науковий дискурс педагогічних, психологічних та теоретико-методологічних засад проблеми розвитку інноваційної позиції педагогів закладів дошкільної освіти в умовах післядипломної освіти; наведено дані про апробацію результатів експериментально-дослідницької роботи. Теоретично проаналізовано та систематизовано понятійно- категоріальний апарат дослідження, зокрема «інновація», «інноваційна педагогічна технологія», «інноваційна позиція», «інноваційна позиція педагога», «інноваційна позиція педагога закладу дошкільної освіти», встановлено їх зв’язок і взаємообувленість. У результаті контент-аналізу узагальнено поняття позиції у різних сферах буття людини, у професійній сфері педагога зокрема, та сформульовано авторське визначення терміну «інноваційна позиція педагога закладу дошкільної освіти» – конструкт, що базується на інноваційній інтенції педагога (система інтересів, ціннісних орієнтацій, потреб, що корелюють зі здійсненням нововведень); віддзеркалює світоглядне ставлення педагога до інновацій та потенціалу їх упровадження в систему дошкільної дидактики; детермінує характер інноваційної поведінки педагога в професійно- педагогічній діяльності. На підставі класифікації позицій за функціональною роллю особистості в соціумі (активна і пасивна) та за рівнем стійкості (стійка та ситуативна) визначено види інноваційної позиції педагога: активно-стійка, активно- ситуативна, пасивно-ситуативна, пасивно-стійка. На підставі порівняльного аналізу виявлено ключові відмінності між національною системою освіти та зарубіжних у контексті реалізації потенціалу післядипломної освіти у розвитку інноваційної позиції педагогів: у закладах вищої освіти зарубіжних країн педагогів одразу готують як дослідників, рефлексивних практиків, здатних до здійснення інноваційної діяльності та неперервного професійного розвитку протягом усього життя, отже освітні розриви мінімізовані; в Україні спостерігається становлення культури безперервного професійного розвитку і розвиток у педагогів здатності планувати удосконалення професійних компетентностей. Схарактеризовано та виокремлені такі структурні компоненти інноваційної позиції педагога: мотиваційно-ціннісний (наявність цілепокладання та мотивації до здійснення інноваційної діяльності; сформована система інтересів, ціннісних орієнтацій, потреб, пов’язані зі здійсненням нововведень); когнітивно-інформаційний (сукупність знань педагога про суть і специфіку інноваційних педагогічних технологій, комплекс умінь і навичок, застосування їх у професійній діяльності); діяльнісно-креативний (відповідність між внутрішніми переконаннями щодо інноваційних технологій як рушіїв прогресу та професійною діяльністю педагога з впровадження інноваційних технологій в освітній процес; здатність до трансформації інноваційних технологій, методів та підходів відповідно до методичної мети, завдань та запитів і можливостей здобувачів освіти); емоційно-рефлексивний (розуміння, інтерпретація й оцінювання педагогом власних успіхів в інноваційній педагогічній діяльності та наявність позитивного ставлення до інновацій, відчуття задоволення від здійснення інноваційної діяльності). Обґрунтовано та схарактеризовано основні функції післядипломної освіти у розвитку інноваційної позиції педагогів закладів дошкільної освіти: компенсаційна (усунення певних освітніх втрат та розривів задля забезпечення балансу між наявним рівнем та сучасними вимогами до рівнів загальних і професійних компетентностей педагога); адаптива (оперативна підготовка й перепідготовка педагогів в умовах мінливої виробничої і соціальної ситуацій); трансформаційна (подолання стереотипів та негативних установок у педагогічній інноваційній діяльності), аналітична (критичне осмислення існуючої педагогічної реальності, аналіз та оцінювання результатів власної діяльності педагогом); стимулювальна (підтримка й заохочення педагогів до вдосконалення, самоосвіти та саморозвитку, інноваційної спрямованості зокрема). Виокремлено критерії та відповідні показники розвитку інноваційної позиції педагогів закладів дошкільної освіти: мотиваційно-ціннісний критерій (його показники: мотивація успіху; цілеспрямованість; прагнення до саморозвитку і самовдосконалення; усвідомлення цінності інновацій як рушійної сили прогресу); когнітивно-інформаційний критерій (його показники: розуміння сутності педагогічних інновацій, уміння розрізняти та розуміти новизну, обізнаність про інноваційні форми організації освітнього процесу, обізнаність про особливості взаємодії між учасниками освітнього процесу); діяльнісно-креативний критерій (показники: конструктивні дії з опанування нововведення та його поширення, здатність педагога до постійного самовдосконалення, вміння трансформувати дидактичний матеріал відповідно до власних потреб та інтересів і можливостей здобувачів освіти, здатність до педагогічної імпровізації, нетрадиційно розв’язувати педагогічні ситуації, знаходити оригінальні способи); емоційно-рефлексивний критерій (показники: здатність долати внутрішні бар’єри у впровадженні інновацій, позитивне ставлення до новацій, здатність прогнозувати результати власної інноваційної діяльності, самоаналіз інноваційної спрямованості). На основі теоретичного аналізу визначено та обґрунтовано педагогічні умови розвитку інноваційної позиції педагогів закладів дошкільної освіти в умовах післядипломної освіти, а саме: реалізація андрагогічної моделі навчання педагогів закладів дошкільної освіти в післядипломній освіті; організація професійної взаємодії педагогів закладів дошкільної освіти в післядипломній освіті; використання інтерактивних технологій навчання педагогів закладів дошкільної освіти в післядипломній освіті. Визначено стан розвитку інноваційної позиції педагогів закладів дошкільної освіти за допомогою сформованого комплексу діагностичних методик і методів, а саме: методика вивчення ціннісних орієнтацій (автор М. Рокич), опитувальник «Мотивація успіху та острах невдач» («МУН»), психодіагностична методика «Діагностика формально-динамічних і якісних параметрів інноваційності» (автор О. Кузнєцова), опитувальник «Сучасний педагог», опитувальник «Креативний педагог», опитувальник Саморефлексія педагога», експертне оцінювання інноваційної діяльності педагогів закладів дошкільної освіти. Розроблено та обґрунтовано модель розвитку інноваційної позиції педагогів закладів дошкільної освіти в умовах післядипломної освіти, що включає в себе такі компоненти: концептуально-цільовий, змістово-діяльнісний, оцінно-рефлексивний. Схарактеризовано етапи розвитку інноваційної позиції педагогів: мотиваційно-діагностичний, змістова-діяльнісний, рефлексивно-корегувальний. Здійснено апробацію моделі розвитку інноваційної позиції педагогів закладів дошкільної освіти в умовах післядипломної освіти та описано результати перевірки її ефективності. До експериментально-дослідної роботи було залучено 245 педагогів закладів дошкільної освіти (124 педагоги експериментальної групи (далі – ЕГ) та 121 педагог контрольної групи (далі – КГ)). За результатами констатувального етапу дослідження діагностовано переважання кількості педагогів з пасивно-ситуативною інноваційною позицією, що відповідає задовільному рівню розвитку. На контрольному етапі педагогічного експерименту за результатами вимірювання та аналізу рівнів розвитку інноваційної позиції педагогів ЕГ та КГ було зроблено висновок про ефективність моделі розвитку інноваційної позиції педагогів закладів дошкільної освіти в умовах післядипломної освіти. Наприкінці педагогічного експерименту виявлено, що збільшився відсоток педагогів ЕГ, які мають високий рівень розвитку інноваційної позиції, на 14,07 %, а відсоток педагогів, які мають достатній рівень розвитку, збільшився на 18,51 %. Відповідно до динаміки показники високого та достатнього рівнів, діагностовано зменшення відсотків педагогів задовільного рівня (-21,74 %) та низького рівня (-10,83 %). Результативність педагогічного експерименту статистично підтверджена з використанням методу кутового перетворення Фішера (φ*) та критерія Пірсона χ2. Результати експериментальної роботи засвідчили, що мету наукового пошуку досягнуто, поставлені завдання виконано. Наукова новизна та теоретичне значення одержаних результатів дослідження полягає у тому, що уперше визначено сутність поняття «інноваційна позиція педагога закладу дошкільної освіти», узагальнено та класифіковано види інноваційної позиції, визначено та обґрунтовано педагогічні умови розвитку інноваційної позиції, критерії, показники та етапи розвитку; уточнено сутність понять «інновація», «інноваційна педагогічна технологія», «інноваційна позиція», «інноваційна позиція педагога»; подальшого розвитку набули положення про інноваційну педагогічну діяльність, наукові знання про реалізацію андрагогічної моделі навчання педагогів закладів дошкільної освіти в післядипломній освіті, аксіологічного, акмеологічного, інноваційного та особистісно-діяльнісного підходів. Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає у розробленні та впровадженні на базі Комунального закладу вищої освіти (далі – КЗВО) «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради» навчальної програми курсів підвищення кваліфікації вихователів, вихователів-методистів закладів дошкільної освіти (30 год.) «Інноваційні підходи до організації освітнього процесу в ЗДО», модулів до навчальних програм курсів підвищення кваліфікації педагогів закладів дошкільної освіти: «Управління розвитком інноваційного потенціалу закладу освіти», «Діяльнісний підхід в організації освітнього процесу ЗДО», «Стратегії цифрової трансформації в умовах закладу дошкільної освіти». Розроблено та проведено практичні інтенсиви: «Проєктна діяльність в закладі дошкільної освіти як спосіб самореалізації дитини», «Практика соціально-емоційного навчання дітей дошкільного віку», «Асистивні технології в освіті: практика використання альтернативної комунікації для дітей з особливими освітніми потребами», «Робота з дітьми з особливими освітніми потребами: ігрові практики підтримки благополуччя дітей»; воркшопи для педагогів: «Фасилітація ігрової діяльності дітей дошкільного віку», «Емпаурмент – педагогіка мотивації та натхнення»; вебінари «Стратегії підтримки позитивної поведінки дітей (Positive Behavior Support)», «ALACT model – практика самоаналізу професійної діяльності»; тренінг «Інноваційний педагог: як стати агентом змін». Матеріали дослідження можуть бути використані у практичній діяльності педагогів закладів дошкільної освіти, для розроблення навчальних посібників із теорії і методики підготовки педагогів до інноваційної діяльності, у системі післядипломної педагогічної освіти.
Документ
Наша школа : науково-практичні студії (2024, №3 (7))
(2024)
Науково-практичний журнал КЗВО "Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради"
Документ
Наша школа : науково-практичні студії (2024, №2 (6))
(2024)
Науковий журнал «Наша школа: науково-практичні студії»(2024), містить в собі розділи «Педагогіка», «Психологія», «Методика та практика освіти» та базується на багатоплановому науковому висвітленні актуальних проблем педагогіки, психології, освіти. Це дискусійна платформа, де кожен науковець чи практик може висловити свій погляд на проблемні питання в системі освіти.
Документ
Наша школа: науково-практичні студії (2024, № 1 (5))
(2024)
Журнал «Наша школа: науково-практичні студії» - це періодичне видання, присвячене актуальним питанням теорії та практики сучасної освіти. Видання індексується в наукометричних базах даних і має відкритий доступ. Публікації нашого журналу охоплюють широкий спектр проблем: від аналізу історичного досвіду до прогнозування майбутніх тенденцій у сфері освіти. Автори статей пропонують бачення нових підходів до вирішення актуальних питань сучасної педагогіки.
Документ
ПСИХОЛОГІЧНЕ БЛАГОПОЛУЧЧЯ (WELL-BEING) ЯК КОМПОНЕНТ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ОСОБИСТОСТІ
(2024) Солнцева О. А.
В статті представлено теоретичний аналіз поняття «психологічне благополуччя» як компонента психічного здоров’я особистості.
Документ
ЕВАЛЮАЦІЯ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
(2024) Здрагат С. Г.
В статті розглянуто евалюацію як процес, який призводить до стверджування, наскільки заплановані цілі є насправді реалізованими. Вона виступає в ролі періодичної оцінки ефективності, дієвості, впливу, тривалості та відповідності нововведень в контексті поставлених цілей. Ефективність оцінювання можливо досягти тільки за умов, що воно повинно бути: впорядкованим, тобто, повинно зрозуміло визначати піддослідну сферу та її структуру; запланованим і методично забезпеченим відповідно до точно визначених кроків; регулярним; підпорядкованим старанно опрацьованим критеріям; скерованим на вирішення проблем стосовно подальших за планованих заходів.
Документ
ІНВЕСТУВАННЯ ЯК ДЖЕРЕЛО ФІНАНСУВАННЯ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ
(2024) Костенко Р. В.
Залишаються відкритими питання залучення інвестицій в освітню галузь, відкриття нових та фінансування вже існуючих закладів освіти за рахунок коштів інвесторів, поліпшення інвестиційного клімату у галузі освіти.
Документ
СУПЕРВІЗІЯ ЯК ПРАКТИКА АНТИКРИЗОВОГО МЕНЕДЖМЕНТУ ЗАКЛАДУ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
(2024) Кузнєцова О. В.
Сучасна практика діяльності регіонального закладу післядипломної педагогічної освіти свідчить про необхідність і затребуваність реалізації антикризового менеджменту передусім в системі управління кадрами, що передбачає підвищення продуктивності праці, мотивацію персоналу щодо протидії викликам і ризикам, реалізації антикризових стратегій, подолання наслідків кризи, підтримку і професійний супровід фахівців.